Magic The Gathering
Magic: The Gathering – vše co potřebujete vědět, když chcete začít
Magic: The Gathering je karetní hra, ve které kouzelníci sesílají kouzla, vyvolávají bytosti a využívají magické předměty, aby porazili své soupeře.
Ve hře si dva nebo více hráčů sestaví balíček 60 karet s různými schopnostmi. Tyto balíčky si vybírají ze souboru přibližně 20 000 karet, který vznikl v průběhu vývoje hry. Ačkoli se hra podobá fantasy hrám na hraní rolí, jako je Dungeons and Dragons, má podstatně více karet a složitější pravidla než jiné karetní hry.
Karetní hra Magic: The Gathering (MTG) dobyla svět v 90. letech minulého století a dodnes ji hrají a sbírají miliony hráčů a sběratelů po celém světě. Kompletní nabídku posledních setů Magic: The Gathering ale také boostery, starter kity, commander decky a další produkty a doplňky vydavatelství Wizards of the Coast najdete právě zde. A pokud vás zajímá více o hře samotné, čtěte dál.#ShowMore#
O hře
Hráč v Magicu se ujímá role Planeswalkera, mocného čaroděje, který může cestovat ("chodit") mezi dimenzemi ("rovinami") multiverza a bojovat s ostatními hráči jako Planeswalker sesíláním kouzel, používáním artefaktů a vyvoláváním bytostí, jak je znázorněno na jednotlivých kartách vytažených z jejich balíčků. Hráč poráží svého soupeře obvykle (ale ne vždy) sesíláním kouzel a útoky s bytostmi, které způsobují poškození soupeřova "celkového počtu životů", přičemž cílem je snížit jej z 20 na 0.
Ačkoli původní koncept hry do značné míry čerpal z motivů tradičních fantasy her na hrdiny, jako je Dungeons & Dragons, hra se jen málo podobá stolním RPG a zároveň má podstatně více karet a složitější pravidla než mnoho jiných karetních her.
Magic mohou hrát dva nebo více hráčů, a to buď osobně s tištěnými kartami, nebo na počítači, chytrém telefonu či tabletu s virtuálními kartami prostřednictvím internetového softwaru Magic: The Gathering Online nebo Magic: The Gathering Arena a Magic Duels.
Lze ji hrát v různých pravidlových formátech, které se dělí do dvou kategorií: constructed a limited. V limitovaných formátech si hráči sestavují balíček spontánně z náhodných karet, přičemž minimální velikost balíčku je 40 karet; v konstruovaných formátech si hráči vytvářejí balíčky z karet, které vlastní, obvykle s minimálním počtem 60 karet v balíčku.
Nové karty jsou pravidelně vydávány prostřednictvím rozšiřujících sad. K dalšímu vývoji patří síť Wizards Play Network, která působí na mezinárodní úrovni, pořádá celosvětové komunitní turnaje Players Tour a také ovlivňuje trh s přeprodejem karet Magic. Některé karty mohou být cenné díky své vzácnosti při výrobě a užitečnosti při hraní, přičemž jejich ceny se pohybují od několika korun až po desítky tisíc.
Jak se hraje Magic
Standardní hra Magicu zahrnuje souboj dvou nebo více hráčů, kteří jsou podle herního příběhu charakterizováni jako Planeswalkers. Každý hráč má svůj vlastní balíček karet, buď předem sestavený, nebo vytvořený z omezeného fondu karet pro danou událost, který představuje magické zdroje, jež může během tohoto souboje použít. Hráč začíná hru s "celkovým počtem životů" dvacet a prohrává hru, když se jeho počet životů sníží na nulu. Hráč může také prohrát, pokud si musí dobrat z balíčku, když už mu nezbývají žádné karty. A konečně některé karty určují další způsoby, jak vyhrát nebo prohrát hru.
Karty ve hře Magic: The Gathering mají jednotný formát, kdy polovina líce karty zobrazuje ilustraci a druhá polovina uvádí mechaniku karty, přičemž se často spoléhá na běžně používaná klíčová slova, která zjednodušují text karty.
Karty se obecně dělí do dvou tříd: země a kouzla.
Země produkují manu neboli magickou energii. Hráči mohou zahrát pouze jednu kartu země za tah, přičemž většina zemí poskytuje určitou barvu many, když je "tapnuta" (obvykle otočením karty o 90 stupňů, aby se ukázalo, že byla v daném tahu již použita); každá země může být tapnuta pro získání many pouze jednou za tah. Kouzla mezitím spotřebovávají manu a obvykle vyžadují alespoň jednu manu určité barvy. Silnější kouzla stojí více many a specifičtější barvy, takže s postupem hry bude ve hře více zemí, bude k dispozici více many a množství i relativní síla zahraných kouzel má tendenci se zvyšovat.
Kouzel je několik druhů: nestálá kouzla, jako jsou "sorcery" a "instant", mají jednorázový efekt, než odejdou na "hřbitov" (odhazovací hromádku); "enchantment" a "artifact", která po seslání zůstávají ve hře a poskytují trvalý magický efekt; a "creature" kouzla vyvolávají bytosti, které mohou útočit a poškozovat soupeře, stejně jako slouží k obraně před útoky soupeřových bytostí. Země, kouzla, artefakty a karty bytostí jsou považovány za "trvalé", protože zůstávají ve hře, dokud nejsou odstraněny jinými kouzly, schopnostmi nebo bojovými efekty. Sada Lorwyn zavedla nový typ karty "planeswalker", který představuje mocné spojence, kteří bojují vlastními magickými schopnostmi.
Hráči začínají hru zamícháním svých balíčků a následným dobíráním sedmi karet. V tahu si každý hráč podle stanoveného pořadí fází dobere kartu, podle potřeby využije své země a další trvalé karty k získání many pro sesílání kouzel, zapojí své bytosti do jednoho kola útoku proti soupeři, který může použít své vlastní bytosti k zablokování útoku, a poté dokončí další akce se zbývající manou. Použité zdroje (karty) zůstávají "tapnuté" až do začátku dalšího tahu hráče, který tak může zůstat bez zemí, z nichž by mohl čerpat manu na sesílání kouzel v reakci na soupeře, nebo bez bytostí, které by mohly blokovat útoky, takže hráč musí plánovat dopředu i tah soupeře. Většina akcí, které může hráč provést, vstupuje do "zásobníku" (stack), což je koncept podobný zásobníku v počítačovém programování, protože každý z hráčů může na tyto akce reagovat dalšími akcemi, například protikouzly; zásobník poskytuje způsob řešení složitých interakcí, které mohou vyústit v určité scénáře.
Pět barev magie hry Magic: The Gathering
Většina karet ve hře Magic je založena na jedné z pěti barev, které tvoří "barevné kolo" nebo "barevný koláč" hry, zobrazený na zadní straně každé karty, a každá z nich představuje školu nebo oblast magie: bílá, modrá, černá, červená a zelená. Uspořádání těchto barev na kole popisuje vztahy mezi jednotlivými školami, které mohou široce ovlivnit stavbu balíčků a provedení hry. Pro danou barvu, jako je bílá, jsou dvě barvy, které s ní bezprostředně sousedí, zelená a modrá, považovány za komplementární, zatímco dvě barvy na opačné straně, černá a červená, jsou jejími protikladnými školami. Cílem týmu výzkumu a vývoje (R&D) společnosti Wizards of the Coast bylo vyvážit sílu a schopnosti pěti barev pomocí barevného koláče, který rozlišuje silné a slabé stránky každé z nich. Tento návod stanovuje schopnosti, témata a mechaniky každé barvy a umožňuje, aby každá barva měla své vlastní odlišné atributy a herní postupy. Kolo barev slouží k tomu, aby nové karty tematicky patřily do správné barvy a nezasahovaly do území ostatních barev.
Koncepty jednotlivých barev na Barevném kole, které vycházejí ze série článků Marka Rosewatera, jsou následující:
Bílá barva představuje řád, mír a světlo a čerpá manu z plání. Bílí planeswalkerové mohou vyvolávat jednotlivě slabé bytosti, které jsou jako skupina kolektivně silné, například vojáky, a také mocné bytosti a vůdce, kteří mohou posílit všechny hráčovy bytosti dalšími schopnostmi nebo silou. Jejich kouzla bývají zaměřena na léčení nebo zabránění poškození, ochranu spojenců a neutralizaci výhod soupeře na bojišti.
Modrá barva představuje intelekt, logiku, manipulaci a lstivost a svou manu čerpá z ostrovů. Její magie je obvykle spojena s klasickými živly vzduchu a vody. Mnohá modrá kouzla mohou interagovat s kouzly soupeře nebo je rušit, stejně jako mohou měnit celkový průběh a základní pravidla hry. Modrá magie je také spojena s kontrolou, která umožňuje hráči získat dočasnou nebo úplnou kontrolu nad soupeřovými bytostmi. Modrá stvoření bývají často slabá, ale vyhýbavá a obtížně zaměřitelná.
Černá představuje moc, smrt, korupci a obětování a čerpá manu z bažin. Mnoho černých bytostí je nemrtvých a několik z nich lze obětovat, aby se jiné bytosti staly silnějšími, případně obětí zničily soupeřovy bytosti či trvalé prvky nebo aby se dosáhlo jiných efektů. Černé bytosti mohou být schopny čerpat životy odebrané při útoku zpět svému sesilateli, nebo dokonce mohou být schopny zabíjet bytosti pomocí efektu deathtouch. Černá kouzla si podobně vynucují obětování hráče nebo jeho soupeře prostřednictvím karet nebo životů.
Červená představuje svobodu, chaos, zuřivost a válečnictví a svou sílu čerpá z hor. Její síly jsou spojeny s klasickými živly ohně a země a má tendenci mít nejsilnější kouzla, jako jsou ohnivé koule, které lze při sesílání posílit odčerpáním další many. Červená je třída zaměřená na útok: kromě mocných tvorů, jako jsou draci, mohou červení planeswalkerové vyvolávat i slabé tvory, kteří mohou rychle udeřit, aby získali krátkodobou výhodu.
Zelená je barvou života, přírody, evoluce a požitkářství a čerpá manu z lesů. Zelená má nejširší škálu bytostí, které může čerpat, napříč všemi úrovněmi síly, a obecně je schopna ovládnout bojiště s mnoha bytostmi ve hře najednou. Zelené bytosti a kouzla mohou generovat body života a manu a prostřednictvím kouzel mohou také získat obrovskou sílu.
Většina karet ve hře Magic: The Gathering je založena na jedné barvě, která je zobrazena podél okraje karty. Náklady na jejich zahrání vyžadují určitý počet many této barvy a případně libovolný počet many z jakékoli jiné barvy. Vícebarevné karty byly zavedeny v rozšíření Legends a obvykle používají zlatý okraj. Náklady na jejich zahrání zahrnují manu alespoň dvou barev plus další manu libovolné barvy. Hybridní karty, které byly součástí Ravnicy, používají dvoubarevný gradientní rámeček. Tyto karty lze zahrát pomocí many z kterékoli zobrazené barvy, navíc s dalšími náklady na manu. A konečně bezbarvé karty, jako jsou některé artefakty, nemají žádné požadavky na barevnou manu, ale přesto vyžadují ke svému zahrání obecné množství many.
Barevné kolo může ovlivnit volbu konstrukce balíčku. Karty z barev, které jsou v souladu, jako je červená a zelená, často poskytují synergické efekty, ať už díky základní povaze škol, nebo díky designu karet, ale mohou ponechat balíček zranitelný vůči magii společné barvy v konfliktu, v případě červené a zelené je to modrá. Případně balíčky sestavené z protichůdných barev, jako je zelená a modrá, nemusí mít mnoho výhodných kombinací, ale budou schopny se vypořádat s balíčky založenými na jakýchkoli jiných barvách. Počet barev, které mohou být v balíčku, není omezen, ale čím více barev v balíčku je, tím obtížnější může být získání many správné barvy.