Na širém moři,
kde slunce hoří
piráti černí
lebce věrní,
muže zajali po boji lítém.
Teď ve stavu podnapitém
na palubě sedí,
a jen rumu si hledí.
Divoce slaví,
dobře se baví.
A jejich otroci?
Těm už není pomoci...
Ve hře Merchants & Marauders se hráči vžijí do rolí slavných pirátů, pomstychtivých korzárů nebo poctivých obchodníků, kteří čelí nástrahám Karibiku, získávají informace v nevábně vyhlížejících putykách nebo v přístavech nakupují a prodávají zboží. Cílem hry je nasbírat 10 bodů slávy, do kterých se mohou započítat i uložené peníze. Není nic lepšího, než být bohatým a slavným zároveň!
Příprava hry
Nejprve si každý hráč vylosuje postavu kapitána, a vybere pro něj tu nejlepší loď. Pro piráta se hodí rychlá a malá loď, pro obchodníka zase loď větší s velkým nákladovým prostorem. Kapitáni mají určitý stupeň znalostí a lodě jsou různě velké, a tedy mají různé parametry. Každému kapitánovi se vylosuje jedna karta slávy – tu může během hry použít. Často se na kartě nacházejí specialisté, kteří kapitánovi pomáhají, nebo kartu můžeme zahrát na jiného hráče, kterému tím přitížíme.
Na hrací plán se umístí do každého přístavu jeden druh zboží, který je tam momentálně nedostatkový, a tím pádem nám za prodej takového produktu velmi dobře zaplatí. V každém přístavu si můžeme koupit i vylepšení naší lodi.
Zamícháme všechny balíčky karet, do každého ze 17 mořských sektorů položíme jeden žeton lodi na obzoru, kterou budou moci piráti napadat, a nakonec ještě vylosujeme dvě karty misí, které umístíme do konkrétního mořského sektoru. Tyto mise bude moci splnit kterýkoliv hráč, kterému přinesou kromě vítězného bodu někdy i odměnu ve formě peněz či listin, které pomáhají ve hře.
Průběh hry
Hra probíhá ve dvou krocích:
- 1. Nejprve se vytáhne karta události, která nám přinese buď nějaký efekt (hurikán, nemoc v některých přístavech, atd.) nebo do hry přichází loď obchodníka NPC (non player capitan) či pirátská loď, které se pak pohybují po mapě podle dalších karet událostí.
- 2. Poté následují akce hráčů. Každý hráč má tři akce, které může využít:
- Pohyb – pohyb mezi mořskými sektory, vyplutí či doplutí do přístavu.
- Průzkum – používá se k vyhledání a napadení lodi jiného hráče, obchodníka NPC, piráta nebo obchodníka znázorněného žetonem lodi na obzoru, nacházející se ve stejném sektoru jako útočník.
- Akce přístavu – v této akci můžeme prodávat či nakupovat zboží, navštívit loděnici, kde si necháme naši loď opravit nebo si koupíme loď novou. Můžeme také rekrutovat posádku, zajít do hospody a vyslechnout si nějaké zvěsti (úkoly, které mohou a nemusejí být pravdivé), můžeme také přijmout misi, či v domovském přístavu uložit peníze do naší tajné truhly, odkud nám je již nikdo nevezme.
Sem tam (z vlastní vůle nebo budeme donuceni) se ve hře dostaneme s někým do křížku. Není potřeba se obávat, pokud máme dobře vybavenou loď a šťastnou ruku při hodu kostkami, protivník nemá šanci. Jediné co jej může spasit, je procházka po prkně nebo zbabělý útěk.
Konec hry a určení vítěze
Hra končí, pokud jeden z hráčů oznámí, že splnil podmínku 10 bodů slávy. Jak již bylo zmíněno, do bodů slávy se započítávají také peníze, ale pouze ty, které jsou uloženy v truhle (jeden bod slávy za každých 10 zlatek v truhle). Pokud máme na palubě 20 zlatých a v truhle pusto prázdno, bohužel nám to v ničem nepomůže. Potom následuje sčítání bodů a peněz. Vyhrává nejslavnější hráč.
Pravidla jsou v angličtině. Herní materiál je v angličtně.
Představení hry v angličtině: